Вітаю вас, шановний семикласнику! В курсі цього року на вас чекають захопливі історичні події доби, в якій панували лицарство та церква. Хтось назве Середньовіччя “темними часами”, а хтось періодом сліпучої шляхетністі. Якими ж відтінками винагородити Середні віки, вирішите саме ви. Почнемо подорож!
Для опрацювання чи повторення даної теми з історії пропонуємо покрокову інструкцію, з використанням різних джерел інформації.
Крок 1. Озирнутися назад
Історія дивовижно поєднує в собі різні часи і дозволяє нам дослідити людину в тому чи іншому періоді, чи не так? Минулого курсу, наприклад, ви вивчали розвиток людини та цивілізацій, створених людьми. Це був найдовший період в історії: від появи людини на Землі і первісного суспільства до стародавніх цивілізацій Єгипту, Межиріччя, Індії, Китаю, Греції та Риму. Саме звідти нам відкривається шлях до наступних періодів.
Тож, перш ніж розпочати нову подорож, варто пригадати те, що вже нам відомо.
Уважно розгляньте карту, пригадайте вивчене та запишіть короткими реченнями інформацію про цивілізації Стародавнього світу, головних історичних діячів, події чи культурні здобутки (4-7 речень).
І щоб закріпити свій успіх виконайте вправу, намагаючись витратити якнайменше часу та ходів. Обов’язково заскріньте свій результат.
Вправу знайдете за лінком https://learningapps.org/watch?v=pq022e17t20. Успіхів!
Крок 2. Знайомство з Середньовіччям
Перегляньте відео Середньовіччя як період розвитку людства від YouTube-каналу Всеукраїнська школа онлайн @ukrainian-online-school. Складіть 5-7 питань за змістом відео, не забудьте в дужках дати ключ (написати відповідь)
Що для вас було найцікавішим у відео?
З допомогою яких джерел вам було б найцікавіше досліджувати цю повну таємниць та пригод добу?
Крок 3. Яка періодизація Середньовіччя. Скористаємося підручником Всесвітня історія (Щупак) 7 клас, його можна переглядати онлайн за лінком https://pidruchnyk.com.ua/2857-vsesvitnia-istoriia-shchupak-7-klas-2024.html. Опрацьовуючи сторінки 10-11, запишіть в зошит нові поняття та періодизацію Середніх віків на теренах Західної Європи та України з хронологічними межами.
Крок 4. Які джерела дослідження Середньовіччя
Історичні джерела надають нам інформацію про минулі часи, про людей які колись жили, їх світосприйняття. Уявіть собі, навіть одна із галузей історичної науки називається джерелознавство.
З кожного окремого джерела витікають невеликі струмочки знань про якийсь відрізок часу в минулому, потім вони об’єднуються в більші річки, які вливаються в єдиний великий потік, що називається історією.
Усе, що черпають учені з цього потоку, дали тільки історичні джерела, які ще називають першоджерела. Підручники, статті в інтернеті – це вторинні історичні джерела
Коли якийсь історичний факт береться не з першоджерела, то на нього беззастережно покладатись не можна. Його потрібно ретельно перевірити, перш ніж врахувати інформацію яку він дає дослідникові. Пропонуємо пригадати з минулих курсів навчання, які ж бувають види історичних джерел та з’ясувати, які з них нам стануть в пригоді досліджуючи Середньовіччя. Для цього знову скористаємося підручником Всесвітня історія (Щупак) 7 клас, його можна переглядати онлайн за лінком https://pidruchnyk.com.ua/2857-vsesvitnia-istoriia-shchupak-7-klas-2024.html. Опрацьовуючи сторінку 12 та доповніть таблицю прикладами джерел.
Крок 5. Завжди треба мислити критично
Обміркуйте вислови
- «Історія починається тоді, коли з’являються писемні джерела. Без немає історії» (Омелян Пріцак)
Завдання: Спробуйте обґрунтувати або спростувати вислів українського історика.
- «Ті, хто творить історію, часто заодно й фальсифікують її» (Веслав Брудзинський)
Завдання: Кого, на вашу думку, автор відносить до тих, хто творить історію? Якими засобами ці особи могли б її (історію) фальсифікувати?
Поміркуйте над питаннями:
- Чи відомо вам що таке фейки?
- Як їх можна розпізнати?
- Кому може бути вигідно поширювати недостовірну інформацію?
- Яким чином можливо встановити неправдиві свідчення?
- Чи можна припустити, що історичні джерела можуть теж містити фейки?
Наближаючись до завершення, скористаємося ще раз підручником Всесвітня історія (Щупак) 7 клас, його можна переглядати онлайн за лінком https://pidruchnyk.com.ua/2857-vsesvitnia-istoriia-shchupak-7-klas-2024.html. На сторінці 13 ви знайдете причини, якими автори підручника пояснюють чому вчені ретельно перевіряють досвірність джерел Середньовіччя. Проаналізуйте їх, розширте своїми поглядами або додайте власні ідеї.
Крок 6. Розкладаємо все по поличках
Щоб з’ясувати як вам вдалося засвоїти дану тему, пропонуємо виконати вправу за лінком https://learningapps.org/watch?v=pzhhm3zyk20. Успіхів!
І на завершення розв’яжіть два ребуси та поясніть їх значення в сьогоднішній темі.
Дякуємо за спільну плідну роботу. Пишіть в коментарях чи сподобались вам завдання, що викликало складнощі чи, можливо, маєте пропозиції для покращення. Будемо раді відгукам та критиці. Бажаємо успіхів у вивченні історії, чудових результатів, творчому розвитку та намагатимемось вам в цьому допомогти!